top of page

טיפים לצילום רחוב

בצילום רחוב אנו מצלמים לרוב אנשים שלא הגיעו כדי להצטלם אלא נמצאים בעבודה, קניות, סידורים וכל שאר הדברים היום יומיים. פתאום ניגש צלם ודוחף להם מצלמה לפנים.

אז קיימיות 2 אופציות לצילום רחוב

המארב – אנו עומדים עם עדשת טלה\ זום ארוך ומצלמים מרחוק כאשר המצולם אינו

מודע לעצם היותו מצולם. אני מצלם במצב הזה סיטואציות רחוב שאותן אני יכול לחזות מראש על ידי בחינה מדוקדקת של כל פרט ברחוב וכל תנועה שקורת בו ורואה איך הסיטואציה "נבנת" וממתין לה עם המצלמה מכוונת לאזור ההתרחשות או במעקב דרך עינית המצלמה אחרי אובייקט עד שהסיטואציה נוצרת. לדוגמא אנחנו רואים זוג מדבר וברור לנו שהנשיקה תגיע אם נמתין לנשיקה רוב הסיכויים שנפספס את הרגע, זה מצב שעלינו להמתין דרך העדשה ואז נשאר רק ללחוץ על ההדק.

אם לצטט מהרצאה של זיו קורן "אם ראית את הסיטואציה בעין פיספסת אותה במצלמה"

היתרונות - אין צורך "להתעמת" עם המצולם, אם המצולם נמצא במצב סטאטי יש לנו זמן לכוון את המצלמה ואת זווית הצילום בשקט. אפשרות ליצור תמונות אווירה.

החסרונות - לא נוצרת שום אינטגרציה עם המצולם דבר שמביא לרוב לפריימים המעניינים באמת. אנשים שלא תיכננת נכנסים לפריים, נכון לפעמים זה יוצר פריים מעניין אבל לרוב זה הורס לנו את התמונה. מוגבלות ביכולת החיתוך של הפריים, מגבלה בבחירת זוויות הצילום.

צילום מקרוב – הצילום מקרוב מסובך יותר ולא ברמה הטכנית, בצילום מסוג זה אנחנו יוצרים מגע עם המצולם ונוצר "קשר" בין הצלם למצולם, הקשר יכול להיות רגעי ולהתבטא בחיוך\מבט זועף ועד ישיבה עם המצולם לשיחה שבמהלכה אנו מצלמים. אני אישית מתחבר יותר לצילום הזה, מתוך אהבה ועניין באנשים ותמיד מנסה להבין את הסיפור שמאחורי האדם.

יתרונות השיטה - צילום פורטרטים נכונים ומעניינים תיכנון החיתוך של הפריים בצורה מעניינת יותר (אני לאו חותך פריים בעריכה), תפיסת הבעות פנים ויכולת להדגיש פרטים בתוך התמונה, צילום ידיים של אדם בזמן העבודה שלו ועוד. לרוב יש זמן תכנן את הפריים ובמיקרים שאנו מדברים עם המצולם ומתחברים לסיפור נחפש את הזווית שתספר את הסיפור ששמענו מאותו אדם.

חסרונות השיטה – התקלות באנשים כועסים שלא מעוניינים להצטלם, לפעמים לוקח זמן להביא את המצולם למצב נינוח בו נקבל את הפריים הרצוי, מצריך מהצלם פתיחות וגישה לאנשים זרים.

איך ניגשים לצילום אדם זר ברחוב

הפורטרט הינו ציור, צילום או כל ייצוג אמנותי אחר של אדם. פורטרטים מציגים לרוב את פלג הגוף העליון או פנים בלבד. מטרתם היא להציג את החזות הכללית של האדם, ולעתים להוסיף תובנה אמנותית לגבי אישיותו.

בפורטרט קלאסי פני האדם הם נושא התמונה, והם מעבירים מצב רוח, או מלמדים על עיסוקו וכדומה. למרות ההגדרה הזו קיימת מסורת של "שבירת חוקים" בתחום, וניתן למצוא תצלומים שניתן להגדיר בהחלט כדיוקנאות למרות שנושא הצילום הן ידיו של איש עמל, פניו עטויות מסכת ריתוך של מסגר וכולי. המטרה היא לספר מעט על האדם, חייו או השקפותיו או אולי על מקצועו ועברו, ולכן בחרו צלמים לפעמים להדגיש דווקא חלקי גוף אחרים של המצולם בהתאם לצורך. אל תתקבעו רק על הפנים לפעמים הסיפור נמצא בידיים.

טיפ ראשון, בחירת הציוד – עדשה גדולה פיזית מרתיעה אנשים, כאשר אנחנו ניגשים לצילום אדם ברחוב עם עדשה גדולה כגון 70-200 אותו אדם ירתע אתם נתפסים אצלו כמאיימים , אם תגשו באותה צורה לאותו אדם עם עדשת 50מ"מ הוא פחות ירגיש את הנוכחות שלכם. אני מצלם לרוב בעדשת 85 מ"מ אשר מאפשרת לי צילום מקרוב יחסית וקבלת פריטם מדויקים בפריים, ה85 היא עדשה קטנה יחסית מהירה מאוד ומבחינתי היא האידיאלית לצילום כזה גם עדשות כמו 50 מ"מ או 24-70 יעשו את העבודה מצויין. במקרים מסויימים אני עובד גם עם עדשה רחבה כדי לקבל אפקטים של פרספקטיבה.

טיפ שני, אל תפתיעו את המצולם – תשתדלו כמה שיותר להיות חשופים למצולם, אנחנו אף פעם לא יודעים איך אדם מופתע יגיב, לכן צרו קשר עם המצולם אפילו קשר עין של שניה יעשה את ההבדל. במידה ויש אפשרות צרו קשר של שיחה עם האדם שאותו מצלמים, הסיפור יעשה את ההבדל בצילום.

טיפ שלישי, סובלנות וסבלנות – זכרו אנחנו מצלמים אנשים לא אוביקטים דוממים. אנשים תמיד סקרנים "לאן הולכת התמונה?” “איפה זה יתפרסם?” זה סוג השאלות שרובינו נתקלים בהם, קחו את הזמן, תסבירו, אל תספרו סיפורי מעשיות כי אז תראו לא אמינים, גם תשובה כמו "זה הולך לפייסבוק הפרטי שלי" זו תשובה טובה, לרוב אנשים ישתפו פעולה ביתר קלות עם צלם חובב מאשר עם מקצוען. אם יש לכם את האפשרות ליצור שיחה ולהבין את האדם מאחורי הדמות.

טיפ רביעי, חפשו את התאורה - כאשר אנחנו מצלמים אנשים ברחוב לרוב זה לא יהיה בשעות האידיאליות מבחינת תאורה, שעות הבוקר המוקדמות בהן התאורה רכה יותר לא כל כך רלווינטיות כי לרוב לא תמצאו אנשים ברחוב, שעות הצהריים הן שעות שמקשות על צילום פורטרטים, תאורה ישירה וחזקה שיוצרת צלליות קשות, את החיסרון הזה ניתן בקלות להפוך ליתרון, שימוש נכון בצלליות, חיפוש זווית מעניינת יתנו לנו לרוב תמונה דרמטית עם צבעים עזים, צלליות מעניינות והבעות הפנים מיוחדות. חפשו את כל אילו ותקבלו פריים מעניין.


Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
No tags yet.
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page